Hasznos szervezetlenség?

Jó valamire a koordinálatlan, spontán, szervezetlen információáramlás a cégen belül? Mire? Hogy lehet elérni, hogy hasznos legyen?

Green SpiderHogyan lesz hasznunkra a munkában az online közösségi együttműködés (céges közösségi hálózat)? Meghívtak, rábeszéltek, meggyőztek – benne vagyunk. Hogyan tovább?

Olvasgassunk? Hogy találjuk meg, ami számunkra érdekes és hasznos? Miről írjunk? Írjuk le, hogy min dolgozunk? Miben és kitől tudunk tanácsot, segítséget kérni?

Kezdjük az érdekes, fontos, hasznos tartalom megkeresésével! Hol és hogyan keressük?

  • Keressük meg azokat a csoportokat, ahol a minket érdeklő témákkal foglalkoznak! Lépjünk be tagnak! Hogyan találjuk meg?
    • Átfuthatjuk a csoportok listáját, és kereshetünk a csoportok nevei között.
    • Melyik csoportokban vannak benne azok a kollégáink, akikkel közös a munkánk, az érdeklődési körünk?
    • Keressünk a bejegyzések között a minket érdeklő kulcsszavakra, majd látogassuk meg azokat a csoportokat, ahol ezekről írnak.
  • Kövessük a fontos kulcsszavakat, témákat! Ezeket is úgy találhatjuk meg, mint a csoportokat: kereséssel és mások után menve.
  • Van olyan kollégánk, akinek a véleményére különösen adunk, akinek a munkája különösen érdekel? Ezeket az érdekes embereket is jó követni. Ez lehet a teljesen információ és tudás forrása.

Sokszor adják azt a tanácsot a friss felhasználóknak, hogy csak csoportokat és témákat érdemes követni, embereket nem. A tanács mögött az van, hogy így tudjuk a legpontosabban beállítani azt, hogy csak azt tegye a szemünk elé a rendszer, ami érdekel minket. Van benne logika, de én mégsem értek ezzel egyet. Miért?

Ha kiválogattam a megfelelő csoportokat és témákat, akkor megtalál majd engem mindaz, ami a mostani munkámmal és érdeklődésemmel kapcsolatos. Ez így tökéletes, ugye? Szerintem nem! Számomra az ilyen közösségek egyik fontos értéke éppen az, hogy olyan új dolgokkal találkozom, amiknek a létezéséről sem tudtam (vagy hallottam róluk, de a nevük alapján nem tudtam, hogy érdekelnek, fontosak). Éppen ebből zárom ki magam, ha jól szervezetten, pontosan célzottan használom. Szerintem a „szervezetlen” nézelődés, beszélgetés, olvasgatás rendkívül fontos a tájékozódás és a fejlődés szempontjából. Kell a „zaj”!

Mi ebben a tapasztalatod, Kedves Olvasó? Jó az, ha „szembe jön” tudás és információ, amire nem vártál, nem kérted? Hasznosítható?

Mi benne a jó? Az nagyon jó nekem, hogy tájékozottabb leszek és fejlődöm egy olyan témában, ami nem vág közvetlenül a munkámba, de mitől jó a cégnek az, hogy ilyesmivel töltöm a drága időt?!? Elsőre azt mondhatnám, hogy a dolgozó fejlődése jó a cégnek. Tudom, ez egy kicsit idealista álláspont. Nem feltétlenül jó ez minden cégnek. Vagy nem tudják a főnökök, hogy jó lenne…

Van itt egy fontos szó: innováció. Sok cég küzd azzal a problémával, hogy „innovációra” lenne szüksége, mert változnak a piacok, változnak a szabályok, változnak a vevők, jönnek az új versenytársak. Ezekre a kihívásokra válaszolna az innováció.

Mi is az innováció?

  • új, vagy jelentősen javított termék (áru vagy szolgáltatás) vagy eljárás,
  • új marketing-módszer, vagy
  • új szervezési-szervezeti módszer bevezetése

Ez a legfrissebb „hivatalos” definíció (már elmúlt tíz éves, de még elég jónak tűnik). Forrás: innovacio.hu

Az innováció egyik forrása az a fejlesztő csapat, amelyiknek éppen az új dolgok kitalálása a munkája. Ez a jól bevált módszer, így működik sok helyen. Ideális esetben ezek a fejlesztők időnként kapcsolatba lépnek a többiekkel, a gyártásban, kereskedelemben, szervizben, ügyfélszolgálatban dolgozókkal, és megtudják tőlük, hogy mi fáj nekik és a vevőknek, mit kellene megváltoztatni, megújítani. Jó esetben ez gyakran (évente vagy gyakrabban) megtörténik, és hasznos információhoz jutnak a mérnökök. (Nagy amerikai cégek nemrégiben jöttek rá, hogy a Kínába kiszervezett gyártás ezen a területen is problémát okozott: megszakadt az innovációs láncnak ez a része, nincs jó kommunikáció a munkások és a mérnökök között.)

Mi köze ennek az egésznek a céges közösségi hálóhoz és azon belül is az előbb említett „szervezetlen” nézelődéshez? A spontán kapcsolatok teszik lehetővé, hogy olyanokat is bevonjunk az újdonságokról való gondolkodásba, akiknek nem az a munkája. Ők is hozzá tudnak ám járulni a jobb és új megoldásokhoz!

A cégen belüli online együttműködés bevezetése maga is egyfajta innováció, a szervezet működésének megváltoztatása az eredményesebb működés érdekében.

Hogyan segíti ez a műszaki innovációt?

  • A szerviz és az ügyfélszolgálat nagyon értékes információkkal rendelkezik a termékek és a szolgáltatások problémáiról. Ezt az információt általában megpróbálják szervezetten eljuttatni a megfelelő helyre, és ott igyekeznek hasznosítani. Közben vannak pontok, ahol megszűrik, értelmezik, átfogalmazzák, összevonják az információt. Így veszhet el a lényege… (Emlékezetes a General Motors 11 év után a nagy nyilvánosság elé került esete, amiben több száz halálos áldozata volt egy tervezési hibának. Ilyen dolog nem kerülheti el a cég vezetésének figyelmét ennyi ideig, ha nem csak gondosan szűrt információ éri el a „végekről”.)
  • Sok értékes információ gyűlik össze a kereskedőknél is. Ők beszélgetnek is egymással, meg is osztják a tapasztalataikat, de ez többnyire a köreikben marad, nem jut el azokhoz, akik számára nagyon értékes lenne.

Általában vannak kidolgozott eljárások az ilyen információk összegyűjtésére, de sok esetben nem tudja az ember, hogy nála valamilyen fontos információ van. Nem éri el az ingerküszöbét, nem akar akadékoskodónak látszani, nem érzi szükségesnek a továbbítását. Ha lenne lehetősége „lazán” beszélni róla, talán megtenné. Főleg ha bátorítják rá.

Vissza az eredeti kérdéshez: Hogyan lesz hasznos?

Megtaláltuk az érdekes csoportokat, témákat, kulcsszavakat, embereket. Hogyan tovább? Természetes, hogy olvassuk és fel is használjuk, amit a többiek írnak. Örülünk, hogy milyen jó dolgokhoz jutunk hozzá. Szeretnénk, ha még jobb, még tartalmasabb lenne a hálózat? Legyen benne még több minket érdeklő információ, hír, tudás? Tegyünk érte!

Hogyan tegyük még jobbá a közösségi hálót?

  • Szóljunk hozzá, ha valami érdekel minket! Biztos hozzá tudunk tenni valamit. Az se árt, ha kifejezzük, hogy tetszik és érdekel. Egy „like” vagy egy hozzászólás bátoríthatja a többieket, és ők is hozzátesznek valami érdemlegeset.
  • Kérdezzünk! Lesz valaki, aki tudja a problémánkra a választ, és szívesen segít. A kérdésünkkel annak is segítünk, aki nem merte maga megkérdezni. Nem kell attól félni, hogy lenéznek, mert kérdezünk! (A kérdés előtt nem árt egy keresés – hátha már többször feltették és megválaszolták ezt a kérdést.)
  • Válaszoljunk mások kérdéseire, ha tudjuk a választ. Ha esetleg másról gondoljuk azt, hogy tudja, hívjuk fel a figyelmét a kérdésre. Biztos örömmel válaszol majd.
  • Olvastunk valami érdekeset? Osszuk meg! Érdemes egy mondatban leírni, hogy miért érdekes a megosztott hír, miért keltette fel a figyelmünket.
  • Lesz egy rendezvény, esemény, ami másokat is érdekelhet? Írjuk meg! Utána beszámolót is írhatunk róla.

Ugye, nincs ebben semmi bonyolult? Ilyen apróságoktól lesz hasznos, jól használható a céges közösségi együttműködés. Nekünk is, és másoknak is.

Kedves Olvasó! Mit gondolsz a fentiekről? Érdemes munkát fektetnünk abba, hogy jobbá tegyük az online együttműködést? Megtérül?

 

 

 

 

Hasznos szervezetlenség?” bejegyzéshez 8 hozzászólás

Hozzászólás

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .