Építkezés

Mitől lesz jó és hasznos a közösségi háló, az együttműködés? Vannak előnyös viselkedési módok? Kinek előnyösek? Miért jó ez nekem?

Question AnswerA múlt héten arról írtam, hogy hogyan fogjunk bele a cégen belüli közösségi együttműködés használatába, hogy találjuk meg a minket érdeklő témákat. Volt szó csoportok és tagok követéséről is. Meg kell találni a szervezettség és a szervezetlenség egészséges egyensúlyát, hogy ne is folyjon szét az időnk, de a gátak közé szorítás se fojtsa meg a szabad kommunikációt.

Hogyan érhetjük el a legjobb eredményt, a legjobb hatást?

Vegyük egy példát: van egy kérdésem, amire választ szeretnék kapni. Mit csináljak?

  1. Keresés: rákeresek a kérdésem néhány fontos szavára. Ha megtaláltam a választ, örülök! A válaszoló esetleg megérdemel egy pozitív visszajelzést (like, hozzászólás).
  2. Nincs meg a válasz, de részben eredményes volt a keresés: találtam csoportokat, ahol ez a téma. Felteszem a kérdést egy ilyen csoportban. Ha nem tudom egyértelműen kiválasztani, hogy melyikben érdemes feltenni, akkor is csak egy helyen teszem fel (egy nyilvános csoportban), és a többi helyre belinkelem a kérdést. Így elérem, hogy sokan megtalálják, és lehetőleg egy helyen gyűljenek össze a válaszok.
  3. Nem találtam kifejezetten ezzel foglalkozó csoportot. A kérdést a legnagyobb nyilvánosság előtt teszem fel, a minden tagot tartalmazó csoportban. Ha tudok emberekről, akik foglalkoznak a témával, őket megjelölöm a kérdésben – így könnyebben észreveszik.
  4. A kérdés szövege is fontos! Legyen pontos, legyen benne a lényeg, de ne legyen bőbeszédű! Érdemes azzal a szemmel is elolvasni, hogy más vajon hogyan érti. Azt akarom, hogy megtalálják azok, akik a témával foglalkoznak, ezért ellátom kulcsszavakkal.

Kérdés? Nem tűnök butának, ha kérdezek? Mit gondol rólam a főnök, ha mások segítségére szorulok a munkámban? Mi a véleményed, Kedves Olvasó? Találkoztál ezzel a problémával?

A munkámban nem volt ez igazi probléma, legalábbis az én csapatomban biztos nem. Máshol se kell annak lennie, ahol normális a munkahelyi kultúra. Facebook csoportban olvastam, hogy azért lett zárt a csoport, mert a tagok féltek kérdezni, nehogy a főnökük meglássa. Mit mondjak erre? Nem lehet jó olyan helyen dolgozni, ahol félni kell kérdezni…

Nemcsak a kérdésekre vonatkozik, hanem mindenre, amit megírunk: lehetőleg nyilvánosan tegyük. Írni akarok valamiről, hol és hogyan tegyem? Az első ötlet: email néhány embernek, akiket valószínűleg érdekel. Vajon másokat is érinthet, érdekelhet? Tudhat róla mindenki? Miért nem küldöm el mindenkinek? A körlevél felejtős! Nyilvános csoportba írom, figyelek a kulcsszavakra, amik alapján megtalálják a többiek. Akikről tudom, hogy érdekli őket, azokat meg is jelölöm a bejegyzésemben. Így jut el azokhoz, akiknek fontos lehet.

Mikről érdemes írni?

  • Van egy jó ötletem: egy új lehetőség, ami előre viheti az üzletet; egy jobb megoldás valamire; egy folyamat javítása. Előterjeszthetem a hivatalos csatornákon, de érdemes előtte megbeszélni kollégákkal. Értékes lehet a véleményük, a hozzászólásuk. Megtudom tőlük, hogy mi a jó benne, mik a gyengeségei, hogyan lehet még jobbá tenni. Az is kiderülhet, hogy butaság…
  • Volt egy problémám, és találtam rá egy jó megoldást. Leírom, hátha más is küzd vele. Az is lehet, hogy valaki talált ugyanerre egy egyszerűbb megoldást, és megírja.
  • Elgondolkoztam egy témán, vannak gondolataim. Megosztom a többiekkel. Miért? Tudjanak róla, hogy ezzel foglalkozom, és tudok segíteni egy új projektben, ha indítanak egyet ebben a témában. Tegyék hozzá a saját véleményüket, így kiegészül, értékesebb lesz.
  • Olvastam egy érdekes hírt vagy véleményt. Megosztom a linket, és hozzáfűzöm, hogy mit tartok benne fontosnak, miért tetszik vagy miért nem. Előtte megnézem, hogy írt-e már róla valaki. Ha igen, nem osztom meg újra, hanem ahhoz szólok hozzá, ott mondom el a véleményemet (vagy csak megtámogatom az eredeti megosztást egy „like”-kal).
  • Nem csak internetes linkeket érdemes ajánlani, megosztani, hanem könyvekről is jó írni. Mit olvastam, mit olvasok, miért ajánlom, vagy nem ajánlom?
  • Az ügyfelekkel és a potenciális ügyfelekkel kapcsolatos hírek és információk fontosak lehetnek mindenkinek – ezeket jó megosztani!

Mit gondolsz Kedves Olvasó? Felmerült benned az aggály, hogy a jó ötleteket és a jó gondolatokat lenyúlják a kedves kollégák?

Igen, esetleg lenyúlják, bár éppen a nyilvános megosztás igazolhatja a kitaláló elsőségét. Azt gondolom, hogy az együttes gondolkodás, az ötlet közös fejlesztése nagyobb érték, mint a lenyúlás kockázata.

Az előző és a mai írásomban jó sok tanácsot adtam, és elég sok feladatot is, ugye? Megéri ennyi időt és energiát beletenni ebbe az egészbe? Miért jó ez nekem?

A kollégákkal való együttműködés minden résztvevőnek hasznot hoz, nekem is. A hasznom meglehet akkor is, ha csak olvasom a többiek írásait, és kérdezek, amikor problémám van. Valóban így van. Miért szükséges mégis az aktív részvétel?

  • A közösség a tagoktól lesz jó, az ő munkájuk által működik.
  • Minél több aktív tag van, annál jobb lesz.
  • Ha hozzájárulok a minőségéhez, bevonzok újabb aktív tagokat.
  • Ha jó példát mutatok, azzal másokat is ösztönzök.
  • Ha értékes tartalmat osztok meg, figyelnek rám – akkor is, amikor segítséget kérek.

Tekinthetjük a közösségi együttműködést, értékteremtést befektetésnek, aminek sok előnye van. Be kell raknunk értéket ahhoz, hogy ki tudjunk venni értéket. Egy tavalyi McKinsey elemzés szerint az online világ hasznának túlnyomó része (két harmada) a dolgozók belső együttműködéséből származik (októberben írtam róla). Az egyik probléma, amin ezzel lehet segíteni az, hogy a dolgozók többsége nem azonosul a céggel, not engaged, egy friss Gallup felmérés szerint. Több nagy cég elindult már a fejlődés útján, és ők tapasztalják a javulást.

Úgy érzem, hogy még közel sem értem a téma végére – sok mindenről lehet még beszélni.

Kedves Olvasó! Mi foglalkoztat ezen a területen? Szívesen veszem a témajavaslatokat!

 

Reklámok

7 thoughts on “Építkezés

  1. Visszajelzés: Hasznot hozó közösségi platform? Hogyan? Kinek? | Kerékfy Pál

  2. Visszajelzés: Vissza a kaptafához… | Kerékfy Pál

  3. Visszajelzés: A gazda szeme hizlalja a jószágot? | Kerékfy Pál

  4. Visszajelzés: Szervezetlen építkezés? Ugyan már! | Kerékfy Pál

  5. Visszajelzés: Együttműködés – elkötelezettség | Kerékfy Pál

  6. Visszajelzés: Nincs uborkaszezon! | Kerékfy Pál

  7. Visszajelzés: Küzd a tudáskezelés, vagy már vége is? | Kerékfy Pál

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s