A magyar szál

Milyen nagy durranások jönnek még az autóiparban? A mai nagyok megőrzik a pozíciójukat, vagy lesznek óriási meglepetések?

A múlt héten szóba került néhány nagy autógyártó, hogy mit csinálnak, vagy mit nem csinálnak az önvezető autó területén. A Ford pár éven belül teljesen automatikus (kormánykerék és pedálok nélküli) városi taxikat szállít majd (az Über már elkezdte használni próbaüzemben, de valódi utasokkal). A Ford beszállítók mellett saját kutatóközpontot is fenntart, és egyre több autója fut az utakon.

A Mercedes úgy tervezi, hogy nem használ majd új szenzorokat, hanem a meglévőkre támaszkodik (mert a fejlesztés és a tesztelés sok időbe és pénzbe kerülne), és nagyon okos szoftvert tesz mögéjük. Már 2013 óta végeznek felokosított hagyományos autóikkal közúti próbafutásokat, és apránként haladnak tovább, egyre több okosságot építve a járműveikbe.

A Volkswagen egyelőre hallgat a témáról, csak a teljesen elektromos autó 2020-as bevezetéséről van szó, de önvezetésről nincs. Lehet, hogy csak „altatják” a konkurenciát, vagy tényleg nincsenek konkrét terveik?

Egyelőre ennyit a nagy öregekről… A fiatalokról (Google, Tesla) elég sokat lehet olvasni, írtam is róluk eleget. Van még egy fiatal, a Baidu, róluk itthon nem sok hírrel lehet találkozni. Ők Kínában nagyon aktívak, már használatban van az önvezető taxijuk, és elkezdték az amerikai terjeszkedést is.

Ez után a kis bevezetés után, jöjjön a mai téma: Kik vannak a háttérben? Kik fejlesztik és gyártják a radarokat és a kamerákat? Kik hozzák létre a szoftvereket, amikkel az óriási tömegű információt pillanatok alatt feldolgozzák, értelmezik, és döntéseket hoznak? Ezek a cégek általában a háttérben maradnak, ritkán szólnak róluk a hírek. Pár hónapja reflektorfénybe került a Mobileye, amikor a Tesla bejelentette, hogy nem használja tovább azt az általuk gyártott chipet, amit felelőssé tettek a Model S halálos balesete miatt.

A Mobileye ennek ellenére fontos szereplő marad a piacon (szerintük a chip teljesen jó, csak nem arra használta a Tesla, amire tervezték). A Delphivel közösen raknak össze egy olyan készletet, amivel bármelyik autógyártó önvezetővé teheti az autóját. (Az alapok mindegyiknél megvannak, hiszen már mindent elektronika csinál az autókban, pl.: mi a kormánykerékkel nem magát a kormányművet mozgatjuk, hanem azt az elektronikát, ami kormányoz.)

Van a pályán egy nagyon fontos magyar játékos is, az AdasWorks Kft. Kik ők, és mit csinálnak? Budapesti cég, startup, 2009-ben kezdődött a történet (egy előző cégben), azóta fejlesztenek, nőnek (száz közelében jár a cég létszáma). Van néhány nagyobb befektetőjük, az autóiparból a Bosch befektető cége, és a Tesla egyik befektetője is közöttük van.

Mesterséges intelligencián alapuló szoftvereket fejlesztenek önvezető autók számára, beleértve környezet felismerését, a helymeghatározást, a mozgás megtervezését, és az autó alacsony szintű vezérlését. Főleg kamerákat használnak, de szükség szerint radarra és ultrahangra is támaszkodnak.

Amellett, hogy jó és megbízható megoldásaik legyenek, még az olcsóságot is kitűzték a céljaik között. (Lehet, hogy erre is gondol a Volkswagen, amikor azt mondja, hogy a teljesen elektromos autójuk olcsóbb lesz, mint egy mai középkategóriás autó?) Az egész szoftver egyetlen NVIDIA chipen fut. Ezt mondta az árakról a cég vezetője, Kishonti László, egy évvel ezelőtt: „Az irányítását egy darab, 20 ezer forintos mobil rendszerrel oldottuk meg, ennek a fele a chip ára. Ezzel szemben a Google önvezető autójából csak a tetőn lévő szenzorok 20 millió forintba kerülnek. Mi az Nvidia Tegra K1-es chipet használtuk, ezt eredetileg tabletekbe tervezték.” (Forrás: Origo.) Azóta már tizenhatszoros teljesítményű NVIDIA chipet használnak. Érdekes, hogy azt a monitorvezérlő chipet, amit eredetileg kép megjelenítésére szántak, itt most fordított irányban használják: a kamerák által felvett képet elemzi és értelmezi. Ezt a szoftvert írta, írja az AdaWorks.

A koncepciójuk megvalósításának fontos eleme az olcsó és nagy teljesítményű GPU, amire sok kamerát lehet rákötni, és képes a nagy felbontású videókat valós időben feldolgozni. Erre fejlesztik azt a mesterséges intelligenciát használó programot, ami elvégzi a szükséges elemzéseket, vagyis értelmezi a kamerák által látott képet. A vizuális megközelítés nagyon fontos a költségek szempontjából, mert a kamerák filléres cuccok a radarokhoz képest, amiket más megoldásokban használnak. A kamerák, emellett, sokkal jobb felbontású képet adnak a radaroknál. Ha a látott információra sokkal gyorsabban tud reagálni a gép, mint az ember, akkor jó esélyünk van arra is, hogy legalább olyan biztonságosan vezessen.

A rendszerüket már több gyártó autóiban is használják. Az Über önvezető Volvo taxijában is az AdasWorks szoftvere fut. Szintén ez lesz a jövőre a „Drive Me” projektben utcára kerülő 100 XC90-esben, amiket Göteborg környékén, városon kívül vezet majd az automata. Azért ezt a területet választották, mert szélesek a sávok, nincsenek gyalogosok, és hetvenes az átlagsebesség.

Itthon a Hungaroringen tesztelik egy olyan Mercedes C-ben, amit egyetlen előre néző kamerával szereltek fel, és a régi, sokkal kisebb teljesítményű Tegra K1 processzor dolgozik benne. Ezzel az egyszerű, de jól működő megoldással a tömegtermelést is meg lehet majd célozni. Az autópályára szánt rendszerben 4 kamera lesz, ezekből elegendő információ érkezik. A mai hardverük 12 kamerát tudna kezelni, ennyivel már tartalékolással együtt is mindent tökéletesen lehet látni az autó körül.

Ezen a rövid videón látszik, ahogy a szoftver azonosítja a közlekedés résztvevőit (autó, gyalogos, kerékpár), és színekkel megkülönböztetve bejelöli őket. Azzal a korántsem egyszerű feladattal is megbirkózik, hogy az egymást időnként takaró mozgó objektumokat megkülönböztesse egymástól.

A legfrissebb bejelentésük csak pár napos: A CEVA cég jelfeldolgozó processzorára (DSP) telepítik a szoftverüket, ezzel tovább tudják csökkenteni a fogyasztást és a költségeket. A Drive 2.0 szoftverükkel pedig már az 5. szintet célozzák meg, ami azt jelenti, hogy az autó bármilyen vezetési körülmények között teljesen automatikusan lesz képes haladni. Azt tervezik, hogy 2017-ben a Las Vegas-i CES-en mutatják be az olcsó kamerákkal látó saját önvezető autójukat. Hajrá!

Még 5-6 évet kell várnunk, és meglátjuk, hogy a sorozatban készülő autókban melyik cég megoldása jelenik meg. Úgy gondolom, hogy az AdasWorks esélye jó, hiszen olcsó, jól skálázható és ügyes dolgot csinálnak. Az sem árt, hogy nagy hardvergyártó (NVIDIA) és autógyártó (Volvo) is van a csapatban.

A cég gyorsan fejlődik, megnyitották a kaliforniai irodájukat (Mountain View), és hamarosan Ázsiában és Észak-Európában is megjelennek. Itthon is javulnak a lehetőségeik, mert a Hungaroring mellett hamarosan a zalaegerszegi tesztpályán is dolgozhatnak majd.

Mikor kezdünk el önvezető autókat vásárolni Magyarországon? Ha úgy lesz, ahogy a Volkswagen mondja, és tényleg olcsók lesznek, hamar ráugrunk?

Reklámok

2 thoughts on “A magyar szál

  1. Visszajelzés: Hová vezet ez? | Kerékfy Pál

  2. Visszajelzés: Félrevezetnek? | Kerékfy Pál

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s