Kiváló tanárok, kiváló eredmények

MVISZ-logoTegnap délután adtuk át a BME-n az Év Informatikai Oktatója Díjat.  Szépen megtelt a terem, a VISZ tagjain kívül jelen voltak egyetemi és főiskolai oktatók és vezetők is.

A Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége 2002 óta minden évben pályázatot ír ki a magyar felsőoktatási intézményeknek az Év Informatikai Oktatója Díjra. Minden olyan felsőoktatási intézménytől várjuk a pályázatokat, ahol főállású oktatókkal folyik informatikai képzés. Idén 19 főiskolát és egyetemet hívtunk meg, de mások számára is nyitott volt a jelentkezés lehetősége.

Ez volt a a 14. alkalom, hogy átadtuk ezt az elismerést, és minden évben nagyszerű oktatókat tudtunk díjazni. Idén sincs ez másképp; nagyon jó pályázatokat kapott a szakmai zsűri, amelynek tagjai:

  • Braun Péter, a VISZ elnöke,
  • Dömölki Bálint matematikus,
  • Havass Miklós, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács tagja,
  • Kerékfy Pál, főiskolai oktató, a VISZ tiszteletbeli tagja,
  • Mester Sándor, B2B üzletágvezető, a Computerworld lapigazgatója,
  • Sziebig Andrea, az IT Business főszerkesztője,
  • Turmezey László, a CEU oktatója és
  • Dervenkár István a Bitport főszerkesztője.

Szokás mondani, hogy a zsűri nehéz helyzetben volt – de ezt most inkább nem mondanám. A zsűri valójában kellemes helyzetben volt, mert nagyon jó pályázatokat kaptunk. Mindegyik pályázatot tudtuk szeretni valamiért, mindegyik oktató valamiben kiemelkedőt alkotott. Örömmel tapasztaltuk, hogy milyen értékes munkát végeznek, és nem csak a konkrét informatikai ismeretek átadása területén.

Miket találtunk kiemelkedőnek és fontosnak a pályázók oktatói munkájában?

  • Nagyon fontos a kapcsolat a gyakorlattal. Az informatika komoly elméleti alapokkal rendelkező tudomány, aminek eredményét a gyakorlatban is megvalósított rendszerekben és szolgáltatásokban látjuk. Ha a hallgatók lehetőséget kapnak valódi gyakorlati feladatokban való részvételre, akkor az elméleti tudásukat már a tanulmányaik során ki tudják tenni a valóság próbájának. Mennyire más az, ha nem csak elvileg jó egy szoftver (ami – egyébként – nagyon fontos, és sajnos nem mindig teljesül), hanem egyben a várt eredményt is nyújtja – beleértve ebbe az üzleti eredményt is. Miközben ezeken a feladatokon dolgoznak a hallgatók, a szakma mellett a csapatban végzett munkát és a projekt munkát is gyakorolják. Ezek nagyon fontosak, akár nagyvállalat, akár saját vállalkozás a hallgató által megcélzott terület a diploma megszerzése után.
  • Amikor informatikát tanítunk, használjuk is azt. Ha új ötleteket, megoldásokat mutatunk a hallgatóknak az oktatás folyamatában is, akkor inspiráljuk őket. Megismerik a modern eszközök gyakorlati használatát, és arra látnak példát, hogy akár egyetlen ember (a tanáruk) is létrehozhat valami újat és hasznosat, ami megváltoztatja a munkát és a tanulást.
  • Nem csak az informatika oktatásában van kulcsszerepe az informatikának! Minden tanárnak jó barátságban kell lennie az informatikával – ennek hiányában nem fogja kreatívan és a tanulók örömére használni a modern eszközöket. Ezért fontos az, hogy tanulástechnológiát és interaktív médiát, sőt: szoftvertechnológiát is tanuljanak a jövő tanárai, beleértve a humán tudományokat és a művészeteket tanítókat is. Ez nem ábránd, hanem igenis valóság! Akár a diploma megszerzése előtt, akár azt követően barátkozik össze az informatikával szakmaként nem foglalkozó pedagógus a modern technikával, nagyon fontos ismeretekre és készségekre tesz szert!
  • Minden tantárgyban fontos a tematika és a módszerek folyamatos megújítása, de abban biztos mind egyetértünk, hogy az informatika oktatásában ez elkerülhetetlen, ha jó informatikusokat és jó tanárokat akar kibocsátani az iskola. A helyzet kulcsa a területet vezető tanárok kezében van, az ő példamutatásuk és irányításuk nélkül ez nagyon nehezen menne. Ezen a területen is fontos az egyéni kezdeményezés, nem kell a központi utasításokra várni! Az egyik díjazottunk éppen az iskolateremtő munkája miatt vehette át a díjat.
  • A VISZ nagyon fontosnak tartja az informatika oktatását minden szinten, nem csak a felsőoktatásban. Ezért örültünk annak, hogy a saját intézményükön kívül, középiskolások között is terjesztik a főiskolai oktatók az informatikai tudást. Ezt különböző programozási és robotikai táborokban teszik.

Ebben az évben a VISZ is bekapcsolódott a középiskolásoknak szóló oktatásba, az iskolai szünetekben táborokat szervezünk, ahol a gyerekek egyszerre tanulnak és játszanak. Megismerkednek a legújabb programozási nyelvekkel és robotokat is programoznak. Nagyon sikeresek ezek a táborok, lelkesek a gyerekek. A következő ilyen tábor most lesz a téli szünetben.

Az egyetemi oktatásban már hosszú ideje részt vesznek tagjaink. Mivel járulunk hozzá az oktatáshoz? Bevisszük a vállalati tapasztalatot, megmutatjuk, hogy az elmélet hogyan működik a gyakorlatban, hogyan teremt értéket az informatika, és milyen problémákkal találkozunk a mindennapi munkánkban. Ezeket a tapasztalatokat a felsőoktatás minden szintjén, az alapképzésben, a mesterképzésben és a posztgraduális MBA kurzusokon is értékelik, hasznosnak tartják a hallgatók. A saját tapasztalataimról az elmúlt években írtam már, itt van néhány:

Visszatérve az idei pályázatra…

A zsűri nem csak papírokból dolgozott, hanem meg is hallgatta a jelölteket, akik jól éltek a lehetőséggel, bemutatták oktatói filozófiájukat, céljaikat és eredményeiket. A díjazottak tegnap is tartottak nekünk egy-egy rövid bemutatkozó előadást. Ebből a hallgatóság számára is kiderült, hogy melyik pályázatban mit találtunk nagyon lényegesnek az előbb felsorolt szempontok közül.

A díjazottak listáját elárulom mindjárt, de előtte még egy kis kitérő. Mindegyik díjazott munkájában tetszett az is, hogy a tanítás során nem csak a konkrét tantárgyi ismeretekre tanítják meg a hallgatóikat, hanem valami többet is adnak nekik: módszertant, gyakorlati tapasztalatot, inspirációt, … Ennek kapcsán eszembe jutott az egyetemi orosztanárnőm. Matematikus hallgatókként nem csak az orosz nyelvre akart minket megtanítani, hanem a fordítás technológiájára is. Ennek az óta is nagy hasznát veszem, miközben az eredeti tárgyát sok-sok éve nem hasznosítom.

Megint vissza a pályázatokra: A zsűri javaslata alapján a VISZ elnöksége döntött a díjazottakról. 2015-ben a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetségének informatikai oktatói díját négyen, megosztva kapták meg:

  • Cserey György, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Kar egyetemi docense,
  • Czirkos Zoltán, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar egyetemi adjunktusa,
  • Kis-Tóth Lajos főiskolai tanár, az Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézetének igazgatója,
  • Turcsányi-Szabó Márta, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Kar csoportvezető egyetemi docense.

Kedves Olvasó! Ha nem volt alkalmad személyesen meghallgatni, megnézni a díjazottak bemutatkozását, keresd meg őket az elektronikus nagyvilágban, érdemes! Mindegyikük tud mutatni valami érdemlegeset.

 

Advertisements

3 thoughts on “Kiváló tanárok, kiváló eredmények

  1. Visszajelzés: Újítás – Oktatás – Díjazás | Kerékfy Pál

  2. Visszajelzés: Okosságok | Kerékfy Pál

  3. Visszajelzés: Ők tanítják a jövő generációit | Kerékfy Pál

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s