Újítás

Sok kicsi sokra megy. Sok lúd disznót győz.

light bulbs sketched on chalkboard Many small ideas make a big one

Nem közmondásokat gyűjtök ma, hanem a közösség erejéről lesz szó – nem is akárhol, hanem az innovációban.

Mi is az az innováció? Kitalálunk, létrehozunk és bevezetünk valami újat vagy jelentősen javítottat. Ez lehet termék, szolgáltatás vagy módszer, eljárás; vonatkozhat a belső működésre vagy a külső kapcsolatokra is. A dolog lényege az újdonság (jelentős javítás) és a gyakorlatban való megjelenés.

Hogy „történik” a nagyvállalati innováció? Az egyik szokásos felállás az, hogy vannak erre kijelölt csoportok és emberek. Ők találják ki az új termékeket és szolgáltatásokat, és tervezik meg a bevezetésüket. Honnan vannak az innovációs folyamatot elindító ötleteik? Amellett, hogy saját maguknak is jutnak eszükbe jobbnál jobb ötletek, másoktól is kapnak. Honnan kapják ezeket az ötleteket, és hogyan jutnak el hozzájuk? Jönnek ötletek kívülről, partnerektől, versenytársaktól, vevőktől, a szakirodalomból. Kollégáktól is érkezhetnek jó ötletek, hiszen akár a gyártásban, a szolgáltatásban vagy a vevői panaszok kezelésében dolgozik valaki, észrevehet problémákat, eszébe juthatnak új dolgok, amiket el lehetne adni.

Hogy jutnak el a más területeken dolgozó kollégák ötletei az innovátorokhoz? Megvannak erre a módszerek, időnként tartanak ötletbörzéket, egy-két évenként indítanak innovációs versenyeket – így elvileg mindenkinek megvan a lehetősége, hogy az ötlete eljusson az megfelelő helyre. Mi szokott mégis probléma lenni?

Kedves Olvasó! Mi szokott történni az ötleteiddel?

Az első pont, ahol elakadhat a folyamat, maga a dolgozó, akinek ötlete van. Ha nem ismeri fel, hogy mennyire nagyszerű az ötlete, akkor nem veszi a fáradságot, hogy az ötletbörzén vagy az innovációs versenyen megjelenjen vele, nem fektet be annyi munkát és időt, amennyit kellene. Esetleg saját maga nem is tudná annyira felfejleszteni, hogy az innovációs versenyre benevezhessen. Ha a közvetlen munkatársai vagy a főnöke tud segíteni, akkor jobb esélyei vannak, de nem mindig tudnak. Ha az ötlete nem kapcsolódik a csoportja munkájához, akkor esetleg meg sem említi ebben a körben. Ha megemlíti, akkor sem biztos, hogy a saját csapata rendelkezik a szükséges szakértelemmel, hogy segítséget kaphasson az ötlet csiszolásához, fejlesztéséhez. Ha a közvetlen vezetője sem lát benne fantáziát, akkor valószínűleg elhal az ötlet, hacsak valahogy véletlenül el nem jut az „illetékes” helyre.

Jó lenne, ha a kutatási és fejlesztési folyamataink nyitottak lennének, ha mindenki jó ötletei meg tudnának jelenni és kellő figyelmet kapnának benne. A mérnökök tudják, hogy a gyártásban dolgozók tudnak javítani a hatékonyságon, hiszen ők látják a felesleges műveleteket, amiket a terv kis változtatásával ki lehetne küszöbölni. Ez a csatorna valamikor régen nagyon jól működött, amikor a mérnökök rendszeresen jártak a gyártócsarnokokban. Ma a legtöbb nagyvállalatnál elég nagy a távolság a tervezés és a gyártás között, a közvetlen találkozás ritka.

A szervizben és az ügyfélszolgálatnál is összegyűlik egy csomó információ, ami akár a meglévők javításában, akár az új termékek létrehozásában óriási segítség lenne. Jobbára vannak is hivatalos eljárások ennek az információnak a begyűjtésére és felhasználására, de a jelek szerint ezek nem mindig működnek megfelelően. Miért? Az ügyfélszolgálatos nem érzi elég fontosnak az ügyet ahhoz, hogy vegye a fáradságot, és beírja a vevő véleményét az erre kialakított rendszerbe. A szervizben dolgozó szerelő nem akar okoskodónak tűnni a javítási ötleteivel, és egyébként is túl macerás lenne hivatalosan bejelenteni a problémát. Azt gondolhatjuk, hogy ezek nem valódi akadályok, de az élet azt mutatja, hogy nagyon is azok.

Ha valamilyen fórumon össze tudjuk hozni a tervezőket, a gyártásban dolgozókat, a szervizeseket és az ügyfélszolgálat tagjait, sokféle nézőpont ütközhet. Nagyon hasznos, ha ugyanazt a jelenséget más és más nézőpontból, más és más tudással és háttérrel tudjuk megvitatni. Nemrégiben egy megtörtént tragikus esettel kapcsolatban írtam erről Megmenthetjük őket! címmel.

Több kutatás is arra a következtetésre jutott, hogy az új dolgok létrehozásában segít, ha a távolabbi, közvetett kapcsolataink is szerepet kapnak benne. Velük tipikusan nincs nagy átfedésben az ismeretségi körünk és az ismereteink; ők tudnak összehozni minket új emberekkel és tudással. Míg a közeli kapcsolatok akkor előnyösek, amikor egy meghatározott komplex feladatot kell megoldanunk, a távolabbi kapcsolatok több csoportot kapcsolnak össze, és az alkotásban segítenek. Hogyan kerülünk kapcsolatba az ismerőseink ismerőseivel és az ő ismerőseikkel? Nos, ebben leginkább a közösségi rendszerek, hálózatok vannak segítségünkre. Nem csak a nyilvános hálózatok (Facebook, Twitter, LinkedIn), hanem a vállalati belső hálózatok is. Ott annyival könnyebb megbízni a többiekben, hogy nem teljesen ismeretlenek, egy cégnél dolgozunk.

Mit kell tennie a cégnek, ha mindenki számára elérhetővé akarja tenni az innovációs csatornákat? Azt kell elérni, hogy a lehetőségek és az ötletek megtalálják egymást, és mindenki hozzájárulhasson az ötletek megbeszéléséhez, kiteljesítéséhez. Ehhez a céges kultúra mellett a megfelelő platform is kell, és itt jön képbe a belső online együttműködés.

Miben és hogyan segít egy ilyen belső hálózat?

  • Meg tudjuk beszélni az ötleteinket, mások ki tudják egészíteni, jobbá tudják tenni azokat.
  • Az ötletek az eredeti felhasználási terület mellett másra is jók lehetnek – ezek megtalálásában segíthetnek a máshol dolgozó kollégák.
  • A termékeinkkel és a szolgáltatásainkkal kapcsolatos problémákat széles körben tudjuk megbeszélni, és így közösen találhatunk lehetőségeket a jobbításukra.
  • A vevők és ügyfelek véleménye eljuthat mindenkihez a cégben, nem reked meg az ügyfélszolgálatnál.

Az egész innovációs folyamat menedzselésében is használható ez a fajta együttműködés. Mások hozzászólásai révén pontosabbá válhat a probléma leírása, meghatározása. A megoldás megtalálásában különösen jó szolgálatot tehet a mindenkit bevonó hálózat.

Itt található még néhány gondolat ebben a témában: How Social Networks Drive Innovation

Ez az írás is a GDS International által szervezett októberi CIO konferencián tartott előadásom alapján készült.

Korábbiak ugyanahhoz az előadáshoz kapcsolódóan:

Reklámok

3 thoughts on “Újítás

  1. Visszajelzés: Konferenciák tömege… | Kerékfy Pál

  2. Visszajelzés: Újítás – Oktatás – Díjazás | Kerékfy Pál

  3. Visszajelzés: Kocka vagy amorf? | Kerékfy Pál

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s