Barát vagy ellenség?

Beszippant magába és elnyel, nincs menekvés! Választhatunk, hogy a felhő vagy az örvény áldozatai legyünk?

cloud whirpoolMit gondol az informatikai vezető a felhőről? Nem arról, amiből a nyári zápor jön, hanem arról, amibe a céges adat megy. Az általános vélekedés szerint a CIO és a felhő többé-kevésbé ellenfelek, főleg a nyilvános felhővel.

Sok szó esik a felhőről informatikus körökben és üzleti vezetők között is. Én is szóba hoztam már néhányszor, legutóbb  május végén írtam egy háromrészes cikksorozatban a magyar CIO konferenciáról, aminek ez volt a témája (itt az első cikk: Behálózva?). A felhő szóba került már a tudáskezelés és az online együttműködés kapcsán is, hiszen ezek szinte kiáltanak a felhőért.

Nemrég olvastam egy cikket, ami nagyon megtetszett, mert azt a tévképzetet cáfolja konkrét felmérések és számok tükrében, hogy az informatikusok és a CIO-k a felhő vállalati használatának kerékkötői.

A cikk azt állítja, hogy a felhő nemhogy a CIO ellensége lenne, hanem éppen ellenkezőleg, arra ad lehetőséget neki, hogy közelebb kerüljön az üzleti vezetéshez, és mélyebb párbeszéd alakuljon ki közöttük.

Nézzünk néhány számot a 2014-es felmérésből, amiben közel ezer cég vett részt (tegyük hozzá, nem Európa, hanem az USA volt a helyszín).

A felhővel kapcsolatos kiadásoknak kb. 80%-a az informatikai osztályokon keresztül történik, és 62%-ában a CIO közvetlenül benne van.

Mit jelent ez? Nem tipikus, hogy az üzleti osztályok megkerülnék az IT-t – csak a pénzek egy ötöde megy az IT nélkül a szolgáltatókhoz. Feltételezem, hogy ennek egy része szintén az informatikai osztály tudtával és beleegyezésével. Az informatikai vezető személyesen is benne van ennek jelentős részében, tehát odafigyel a felhőre. Ez fontos is, hiszen sok integrációs probléma merülhet fel, ha nem olyan ember irányítja a kiválasztást és a bevezetést, aki töviről-hegyire ismeri a cég folyamatait és azok informatikai vonatkozásait. Éppen az integráción szokott elcsúszni sok projekt, ha hiányzik ez a globális látásmód.

A fenti százalékok fényében aligha hihető, hogy az informatikusok aktívan ellenállnának a felhő céges használatának. Amikor nem állnak teljes mellszélességgel egy ilyen projekt mellé, akkor a kockázatokat akarják előbb kezelni (biztonság, megfelelés a jogszabályoknak és a vevőkkel kötött szerződéseknek, licencelés, szellemi tulajdon védelme, a szolgáltató váratlan lépései vagy csődje, stb.).

A felhővel kapcsolatos döntések esetében (is) nagyon fontos, hogy a felső vezetés mellett bevonjuk a következő vezetői szintet is, akik közelebb vannak a dolgozókhoz, akiknek az új vagy megújított rendszerek majd segítenek a munkájukban. Nem jó ezeket a döntéseket az elefántcsonttoronyban meghozni! Támaszkodhatunk akár a belső online együttműködés tagjaira is, vagyis bevonhatjuk az egész céget a követelmények, lehetőségek és következmények megvitatásába. (Korábban már sok előnyét felsoroltam ennek az együttműködésnek, de ez nem volt közöttük.)

Mi viheti az informatikai vezetőt arra, hogy (a kockázatok ellenére) a külső felhő mellett tegye le a voksát?

  • Az egyik legfontosabb szempont az, hogy a hosszadalmas és bonyolult technológiai beszerzésektől meg lehet szabadulni. Nem csak az a gond ezekkel, hogy pénzbe és időbe kerülnek. A gyorsan változó technológiát alaposan, belülről kell ismerni ahhoz, hogy optimális döntést hozzunk, jól válasszunk. Az ilyen döntések tipikusan sok évre szólnak, ki kell képezni a dolgozókat az üzemeltetésre és a hibaelhárításra. Sok területen olyan gyors a technológia fejlődése, hogy még alig vezettük be az optimális választottunkat, már mást választanánk. A nagy, világméretű szolgáltatóknál ez sokkal kisebb probléma – és általában nem a mi problémánk.
  • Ehhez kapcsolódik egy másik szempont, nevezetesen az, hogy csökken a CIO kiszolgáltatottsága a saját szakemberei felé. Mi értelme van ennek? Hiszen a legtöbb informatikai vezető maga is érti és ismeri a technológiát, szívesen tanul újat, és megbecsüli a kollégái szakértelmét. Még ebben az esetben is eszébe juthat, hogy speciális kockázata van ezen a területen. Nem csak arról van szó, hogy egy specifikus technológiát jól ismerő embere esetleg elmegy (vagy azzal fenyegetőzik). Olyan értelemben is kiszolgáltatott a CIO és az egész csapata, hogy a műszaki megoldások alapos ismerete kell az üzemeltetéshez és a problémák gyors megoldásához. Hiába szerzi meg a legjobb szakembert, annak is elkopik a tudása (mert ritkán van rá szüksége), és sokba kerülne lépést tartani a technológia gyors változásaival.
  • Szaktudás: nem csak az előbb említett kiszolgáltatottság és a tudás elkopása lehet fontos szempont. Egy jól működő partneri kapcsolatban a felhőszolgáltató szakértelme olyan területeken is rendelkezésre áll, ahol a belső szakértelem hiányzik (pl., mert teljesen új terület, vagy korábban nem volt rá szükségünk). A sok ügyféllel dolgozó szakemberek elhozzák nekünk azt a tapasztalatot és tudást, amit a többieknél szereztek meg. Nem kell a saját kárunkon tanulnunk!
  • Rugalmasság: ha üzleti célra, új projekthez, új szolgáltatáshoz új szerverre vagy más erőforrásra van szükség, sokat számít az idő – ha előbb indulunk el vele, előbb lesz bevétel, sőt a konkurencia megelőzésével extra nyereségre tehetünk szert. Ezt az előnyt részben megszerezzük már akkor is, ha elkezdünk virtualizálni, de ott hamarabb ütközünk méretkorlátokba. Szerintem az az egyik legfontosabb tulajdonsága a nyilvános felhőnek, hogy felfelé és lefelé is gyorsan és fájdalommentesen skálázható. Ha pár hónap múlva kiderül, hogy az új projekt vagy szolgáltatás mégsem akkora üzlet, hipp-hopp, visszaadjuk, és kész, tovább nem kerül semmibe.
  • Költségek: Ez egy bizonytalanabb terület. Az biztos, hogy az ajánlatban alacsonyabb költségek lesznek, mint a hagyományos infrastruktúra amortizációja és fenntartása. Enélkül nem is kezdenénk foglalkozni az ajánlattal! Miért vagyok mégis bizonytalan a költségeket illetően? A legtöbb felhőszolgáltatás nem a levegőben lóg, hanem illeszkedik a cég többi üzleti folyamatába, és integrálni kell azokkal. Ez az integráció nem csak egyszeri költségeket jelent, hanem folyamatosakat is. Ahogy Braun Péter mondta a legutóbbi CIO Hungary konferencián: ezeket a költségeket alul szoktuk becsülni.

Jól felsoroltam, hogy miért szerethetik az informatikai vezetők a nyilvános felhőt, de az árnyoldalairól nem beszéltem – alig említettem meg őket. Most nem is fogok írni róluk, mert már írtam, nem is egyszer, pl., az előbb hivatkozott „Behálózva?”, illetve a „Záporozik az innováció! Csak kapkodjuk a fejünket…” és az „Egy felhőnyi bizalom” című írásaimban.

Az írásom elején az I-CIO nagyon pozitív és optimista cikkére hivatkoztam. Jöjjön most az ellenpont, a CIO.COM cikke, ami a Cisco felmérésére hivatkozva állítja, hogy a cégek durván alulbecsülik az „árnyék IT” (shadow IT) szerepét és méretét. Nem apró kis tévedésről van szó! Átlagosan tizenötször annyi felhőbeli szolgáltatást használnak a dolgozók, mint amennyit a CIO becsült. Nagy számok ezek, és az erősen szabályozott szolgáltatóknál (egészségügy és pénzügy) még nagyobb, 17-20-szoros arányt találtak! Az abszolút számok is érdekesek: az átlag 730 volt. Ennyi nem engedélyezett felhőszolgáltatást használnak a dolgozók. Döbbenetes szám! Van is bennem kétkedés…

Kedves Olvasó! Hány szolgáltatást használsz a felhőből? Össze tudod számolni? Nekem eltartana egy darabig… Amit a munkádban használsz, rendelkezik céges jóváhagyással?

Mit mondjak erre? Csak azt mondhatom, amit eddig is. A felhasználó a király, és az informatikusoknak tudniuk kell azt nyújtani, amire az üzletnek valóban szüksége van. Abban az esetben is lesznek eltévelyedők, de sokkal könnyebb őket a helyes útra téríteni, ha az az út jól járható és az üzleti eredmények felé vezet. A kockázatokkal való ijesztgetés akkor sem igazán eredményes, amikor valós a veszély.

Advertisements

3 thoughts on “Barát vagy ellenség?

  1. Visszajelzés: Szeret, nem szeret, … | Kerékfy Pál

  2. Visszajelzés: Új szereposztás a felhő miatt | Kerékfy Pál

  3. Visszajelzés: Felhős boldogság | Kerékfy Pál

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s