Merre tovább, digitális vezetők?

Merre tovább? A felső vezetők tanulják meg a digitális világot, vagy a már azzal megfertőzött emberekből lesznek az új felső vezetők?

Meglepő választ adok: mindkét irány működik. Van itt egy új kifejezés: “e-leadership”.

Follow the LeaderMi az az “e-leadership“? A “leader” még csak meglenne, “vezető” a szó jelentése, de azért ebbe is mélyedjünk bele egy kicsit… Mit is jelent? Olyan embert, aki vezet (nem járművet, hanem embereket). Mit nem jelent? Nem jelenti a főnököt, a menedzsert. Bizonyos tevékenységek közösek, de vezetőnek lenni egy kicsit más, mint főnöknek lenni. Mi a különbség?

A “vezetés” mint tudomány először W.C.H. Prentice: “Understanding Leadership” című írásában jelent meg (Harvard Business Review, 1961). Úgy definiálta, mint egy cél elérését a minket segítő emberek irányítása révén. A vezető az, aki ezeket az embereket sikeresen vezeti meghatározott célok elérésére. A nagyszerű vezető ezt napról napra, évről évre, változó körülmények között éri el.

Ugye jó lenne megtalálni, hogy mik is a különbségek a vezető és a főnök között? Nos, nem múlt el eseménytelenül öt évtized, született pár megkülönböztető definíció. Itt látható néhány kulcsszó a vezetőről és a menedzserről.

leader-vs-manager

Ez nem jelent antagonisztikus ellentétet, hiába látszik azt sugallni a táblázat. Valójában nem sokat ér az innovatív gondolkodás, a bátorság és a vízió a jó végrehajtás nélkül. A valóságban a vezetők többnyire menedzserek is, és a menedzserek is rendelkeznek vezetői képességekkel – anélkül nem nagyon megy… A különbség lényege az, hogy a vezető új irányokat tűz ki, és eléri, hogy az emberek kövessék, mert bíznak benne.

Kedves Olvasó! Találkoztál esetleg a szélsőértékekkel? Vezetővel menedzseri képességek hiányában, vagy menedzserrel, aki tényleg csak a végrehajtást irányította, de a táblázat balfelén felsoroltak nem jellemezték?

Na, ez meglenne… Mi az “e-leadership” ezek után? A konferencián hallott egyik definíció (Werner B. Korte, empirica GmbH) szerint az e-leader háromlábú lény: az egyik lába a szakmai, üzleti tudás, a másik az IT ismerete, és  a harmadik pedig az, hogy eredményesen kommunikál olyanokkal, akik csak egyetlen nyelvet beszélnek (az IT vagy a saját üzleti területük nyelvét). Ez igencsak emlékeztet az “MBA for IT” kurzusra a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán, ahol a hallgatóim egy része nem informatikus, hanem kereskedelem, marketing, oktatás, szolgáltatások, HR, pénzügy vagy kontrolling háttérrel érkezett, és éppen az volt a célja, hogy a különböző szakterületek között tudjon közvetíteni. Kicsit hasonló a helyzet a CEU Business School kurzusán is, ahol az egyik tantárgy az IT vezetés és menedzsment, és még helyzetgyakorlattal (az IT csapat és az igazgatóság tárgyalása) is kiegészül a tananyag.

Az vezető, a menedzser, a vállalkozó, és ezek “e-” verzióinak kapcsolatát ez az ábra szemlélteti:

forrás: "E-Leadership: Skills for Competitiveness and Innovation" - European Commission

forrás: “E-Leadership: Skills for Competitiveness and Innovation” – European Commission

Vissza a konferenciára! Az e-leadership fejlesztése, az oktatás, a vezetők kinevelése volt a téma. Ez egy EU célkitűzés, amin minden tagország közösen dolgozik, és a tíz regionális konferencia egyikét Budapesten tartották (a CEU szerepének elismeréseként). Engem azért delegált a Magyar Vezető Informatikusok Szövetsége (VISZ), mert sok éven át nagyvállalati informatikai vezető (CIO) voltam.

Az előadók nagyobb részt az oktatás területéről jöttek, de az elemző és a gyakorló CEO és CIO sem hiányozhatott. Íme a lista: CEU Business School, EuroCIO, ASIIN, Henley Business School, EIT ICT Labs, IDC Europe, European Commission, Takarékbank, GROW. A konferenciát záró moderált beszélgetésben részt vett az IBM, az IVSZ és a VISZ is.

Mi az új ebben az “e-” dologban? Vezetni eddig is kellett, különböző emberekkel és különböző szakterületekkel eddig is kellett kommunikálni…

Az egy fontos változás, hogy az új technológiák vadonatúj lehetőségeket teremtenek, és közben megölnek meglévő üzleteket. Ilyen régebben is volt, de most nagyon gyorsan történik, és az új kicsik félelmetes sebességgel nőnek (nagyrészt azért, mert az egész világot tudják pillanatok alatt elérni, megszólítani). Ráadásul: az IT-hoz mindenki ért, és mindenkinek vannak nagyszerű ötletei. Ezek egy része tényleg nagyszerű, van közöttük megvalósítható is, de rengeteg haszontalan (Martin Canning, IDC). A vezető hatalmas feladata a hasznosítható és a hulladék szétválasztása. Nem hiszem, hogy ezt lehet tökéletesen csinálni, de igyekezni kell… Ehhez otthonosan kell mozogni az új, informatikai alapú világban, nem lehet külső szemlélőként nézelődni. Be lehet vonni sok embert, külső embereket, vevőket is a termékek megtervezésébe. A közösségi együttműködés sok területen hoz ötleteket, amiket a gyártók hasznosítani tudnak (Lego, pólók, stb.) és közben erősítik a vevők kötődését. A méretek csökkenése és a teljesítmények növekedése nem csak mennyiségi változást hoz, hanem valóban új dolgokra teremt lehetőséget. Ilyenek, például, a gombostűfej méretű érzékelők és adatgyűjtők, amikkel korábban elképzelhetetlen dolgokat lehet megvalósítani. Jönnek majd a darázs méretű repülő robotok is, pici kamerával felszerelve. Nem ennyire átütő, de hasonló a Tile is, amiről tavaly írtam. A kitalálói időben felismerték az új Bluetooth Low Energy technológiában rejlő lehetőséget, és létrehoztak egy új megoldást egy régi problémára.

Az már közhely, hogy a felhő és a mobil alkalmazások felforgatják a piacot, új üzletet teremtenek és régieket szüntetnek meg. Az hogy ki nyer és ki veszít ezzel, sokszor éppen a vezetőn, a vezető “e-” képességein múlik! Canning egyik példája az a kábeleket gyártó cég volt, amelyik kihasználva a felhő adta lehetőségeket új üzletet épített (az érzékelők által mért hőmérsékleti és egyéb adatokat szolgáltatásként is elérhetővé tette – szinte beruházás nélkül!).

A közösségi együttműködés és általában ilyen az alapokra helyezett működés még nem igazán jelent meg a nagy cégek életében – ott inkább a kisebb és fiatal cégek aratják le a hasznot. Ez is jön, és erre is igaz a mondás: aki kimarad, az lemarad!

Óvatos becslések szerint az EU-ban 680 ezer e-leader szükséges. Az alábbi táblázatból látszik, hogy nem dobálóztak nagy számokkal a becslés összeállítói.

forrás: "E-Leadership: Skills for Competitiveness and Innovation" - European Commission

forrás: “E-Leadership: Skills for Competitiveness and Innovation” – European Commission

Honnan lesznek ezek a vezetők? Természetesen tanulás és oktatás révén.

Kit és mire lehet oktatni? Hogyan? Érdemes?

Itt folytatom legközelebb

Reklámok

3 thoughts on “Merre tovább, digitális vezetők?

  1. Visszajelzés: Miből lesz a cserebogár? | Kerékfy Pál

  2. Visszajelzés: Az “e-izék” és a vezető | Kerékfy Pál

  3. Visszajelzés: A munka digitális világa | Kerékfy Pál

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s