A tudás hatalom

A konkrét és rendszerezett, kategorizált ismeretek átadásának megvannak a történelem során kialakult módszerei. Erre szolgálnak például az iskolák, a tanfolyamok, és ez történik a gyakorlati munkafolyamatok betanítása során is.

A tudásunk egy másik fontos területe az a sok tapasztalat, amit életünk során összegyűjtünk, de nem szervezzük struktúrába, nem kerül be lexikonokba és tankönyvekbe. A tapasztalatunk segít abban, hogy az ismereteinket kontextusba helyezzük, a megfelelő helyen, időben és módon hívjuk elő és használjuk fel.

Az emberi gondolkodásnak jelentős eleme az analógiák használata – ezek segítenek abban, hogy nem tanult és még nem tapasztalt helyzetekben is eligazodjunk. Ennek hátterében a rendszerezett, megtanult ismeretek mellett ott vannak a tapasztalataink – a személyes és a közösségi, társadalmi tapasztalataink. Ezek a korábban általunk vagy mások által átélt eseményekből és folyamatokból származnak. Amiben nem vettünk részt, azt mások elmondásából, meséiből ismerjük.

Manapság ezeket a meséket, történeteket már ritkábban halljuk a tábortűz körül ülve vagy kukoricamorzsolás közben, sőt a kocsmai asztal mellett is egyre kevésbé. Megjelentek új színterek, különböző virtuális helyek, ahol megosztjuk egymással, hogy mi történt velünk, mit csináltunk.

Ezeket az új technológiákon alapuló módszereket 2011-ben kezdtem alaposabban megismerni és alkalmazni, és nagyon jókat tapasztaltam. Ezeket a tapasztalatokat és hasznos módszereket fogom itt Veled megosztani, olvasóm – és remélem, hogy találsz majd számodra hasznos gondolatokat.

A tudás hatalom” – ezt már nagyon régen tudjuk. Ennek és a hasonló értelmű mondásoknak évszázados, sőt évezredes története van.

Mit is jelent az, hogy a tudás hatalom? Alapvetően kétféleképpen lehet magyarázni. Az egyik magyarázat szerint a tudás (és a tanultság) növeli az ember lehetőségeit és képességeit az életben. A „kiművelt emberfő” értékes az országnak és az emberiségnek. A tudás birtoklása és megosztása növeli az ember reputációját és befolyását, vagyis az erejét, hatalmát.

Másik – ennek részben ellentmondó – értelmezése szerint a tudás meg nem osztása, kizárólagos birtoklása adja a hatalmat az embernek.

Nekem az előbbi értelmezés szimpatikus, az áll közel hozzám. Erről lesz szó a következőkben.

A tudás birtoklása, megmutatása és megosztása mindig is fontos kérdés volt. A mai világ kommunikációs és közösségi együttműködést támogató technológiái és rendszerei még nagyobb lehetőséget adnak a tudás megszerzésére, megosztására, és a tudással való „villogásra” is. A valódi tudással együtt a hamis információ, a fél információ és a félreértett információ is gyorsan terjed. Ezt szokás az új lehetőségek számlájára írni – de ezzel én nem értek egyet. A technológia és a lehetőségek nem tehetnek arról, hogy mi hogyan élünk velük.

Hogyan gyűjtjük össze, rendszerezzük és tesszük mások számára elérhetővé a tudást? Sok módja alakult ki ennek a történelem során. A szájhagyomány is megőrzött sok régi ismeretet és bölcsességet, de csak az írásbeliség tette lehetővé ezek változatlan megőrzését az évszázadokon és évezredeken átívelően. Az írásbeliség kiterjedése, a kézzel írott könyvektől a könyvnyomtatáson és az újságokon, folyóiratokon át az internetig, egyre szélesebb körnek biztosította a tudás terjesztésének és megismerésének lehetőségét. (Nem feledkezem meg ennek vadhajtásairól sem, de most inkább nem azokkal szeretnék foglalkozni.)

Az emberiség ismereteit könyvekbe, lexikonokba, enciklopédiákba és könyvtárakba gyűjtöttük. Valódi tudománnyá fejlődött ezek rendszerezése: kulcsszavak, indexek, kartotékok – és ezek csodálatos rendszerei segítették (és segítik) a tájékozódást, a számunkra fontos és érdekes dolgok megtalálását. Sokszor fordultunk a könyvtárosokhoz és az idősebb kollégákhoz, hogy segítsenek a fontos és jó írásokat megtalálni.

Hogyan változott ez meg a számítógépek használatával, és hogyan változik napról napra az újabb és újabb technikai lehetőségek révén?

Milyenek ezek a változások? Nagyobb adathalmazban tudunk keresni? Gyorsabbá vált a keresés? Csak a mennyiség és a sebesség nőtt, vagy egészen új lehetőségeink támadtak?

Mik ezek az új lehetőségek? Miben segítenek nekünk? Hogyan változik meg az életünk és a munkánk a hatásukra?

Ezek a kérdések foglalkoztatnak, és ezekről írok majd.

Miről írjak még? Téged mi érdekel a tudás megosztásával kapcsolatban?

Reklámok

3 thoughts on “A tudás hatalom

  1. Visszajelzés: Hogyan keresünk és találunk? | palkerekfy

  2. Visszajelzés: A hatalom megosztása? | Kerékfy Pál

  3. Visszajelzés: Vigyázz rá! | Kerékfy Pál

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s